Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu - bike-sharing
W tym tygodniu, a dokładnie od 16 do 22 września, już po raz siedemnasty obchodzimy Europejski Tydzień Transportu Zrównoważonego. Jego celem jest zwrócenie uwagi na problemy związane z poruszaniem się po miastach, a także na kwestie dotyczące zdrowia i jakości życia oraz promowanie zrównoważonej mobilności i zmianę nawyków mieszkańców.
Tegoroczna kampania Tygodnia Zrównoważonego Transportu organizowana jest pod hasłem "Bezpieczny ruch pieszy i rowerowy". Hasło to doskonale wpisuje się w plany i działania podejmowane w Siemianowicach Śląskich, które – będąc częścią Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – wiele uwagi poświęcają właśnie kwestiom bezpiecznego ruchu rowerowego i pieszego, jako bardzo istotnym elementom idei zrównoważonego transportu. Nasze miasto uczestniczy bowiem w organizowanych przez GZM akcjach "Metropolia przyjazna rowerom" oraz "Rowerem lub na kole", zachęcających urzędników i mieszkańców do regularnego korzystania z rowerów. GZM rozpoczął właśnie proces przekazywania rowerów elektrycznych urzędom miast i gmin Metropolii oraz straży miejskiej i policji, które mają służyć urzędnikom i funkcjonariuszom do podróży służbowych.
W Siemianowicach Śląskich, pilotażowo od 2018, a regularnie od tego roku, funkcjonuje projekt "Siemianowicki Rower Miejski", realizowany we współpracy z firmą Nextbike. To system roweru publicznego (ang. bike-sharing system), obecny w Polsce od 2008 roku, który staje się coraz bardziej powszechnym elementem transportu w przestrzeni miast w Polsce i na całym świecie. W skład tego systemu wchodzą: stacje, z których rower jest odbierany i w których jest zwracany, infrastruktura informatyczna zarządzająca właściwym funkcjonowaniem całości oraz serwisy rowerowe, zapewniające bieżące naprawy i konserwację sprzętu. W naszym mieście znajduje się w tej chwili 11 stacji rowerowych, rozmieszczonych we wszystkich dzielnicach, ze 112 rowerami.
Podobne systemy działają również w innych miastach Metropolii. Wiosną tego roku stacje rowerowe na terenie Chorzowa, Katowic, Siemianowic, Sosnowca, Tychów i Zabrza, zostały zintegrowane, dzięki czemu ze standardowych rowerów wypożyczonych w jednym z tych miast można korzystać także w pozostałych. W ten sposób rower publiczny staje się jeszcze bardziej istotnym elementem transportu multimodalnego, łącząc się z innymi środkami transportu publicznego.
Bezpieczny ruch rowerowy bez odpowiedniej infrastruktury byłby jednak fikcją. Władze Siemianowic Śląskich mają tego pełną świadomość, dlatego już od kilku lat inwestują w budowę ścieżek rowerowych. W 2017 roku np. oddano do użytku blisko 17 km tras rowerowych oraz 4 zintegrowane centra przesiadkowe wraz z obiektami typu B&R (ang. bike & ride) i P&R (ang. park & ride), które ułatwiają sprawne przesiadanie się z np. z roweru na samochód, czy autobus.
Obecnie cały system ścieżek rowerowych w naszym mieście liczy ok. 35 kilometrów. Nie jest to jednak ostatnie słowo, bowiem dzięki otrzymanej dotacji w 2019 r. Siemianowice Śląskie rozpoczną realizację drugiego etapu projektu pn. "Wsparcie mobilności miejskiej – projekt udogodnień dla wykorzystujących rower w mieście Siemianowice Śląskie II". Projekt ten zakłada wybudowanie na terenie miasta trzech węzłów przesiadkowych tzw. Zintegrowanych Centrów Przesiadkowych oraz stworzenie sieci ścieżek rowerowych (około 10 km). Nowe Zintegrowane Centra Przesiadkowe będą zlokalizowane w: Srokowcu przy ul. Mysłowickiej (przystanek Siemianowice Kolonia Wojewódzka), a także w dzielnicy Michałkowice przy ulicy Michałkowickiej (przystanek Michałkowice Urząd Miasta) oraz w Bańgowie przy ulicy Bańgowskiej (przystanek Bańgów Kościół). Budowa rozpocznie się w przyszłym roku, po opracowaniu kompletnej dokumentacji projektowej, a ma zakończyć się do 30.07.2021 roku.
Zalety roweru trudno przecenić. Rower pomaga ludziom, bo jazda na rowerze sprzyja dobremu samopoczuciu, zdrowiu i odpowiedniej kondycji. Poruszając się rowerem, często szybciej można dotrzeć na miejsce niż autobusem, samochodem czy pieszo. Korzystając z roweru nie płaci się za benzynę, bilety i obowiązkowe ubezpieczenie. Rower nie szkodzi też środowisku – nie emituje spalin, które zanieczyszczają powietrze, zatruwają glebę i wodę. To wszystko sprawia, że rower doskonale wpisuje się w ideę transportu zrównoważonego, jako alternatywa dla samochodu. Dlatego tak ważna jest promocja kultury rowerowej w dzisiejszym społeczeństwie.