Michałkowickie rondo to element całości
Warto przypomnieć, że oddane właśnie do użytku rondo w Michałkowicach to jeden z elementów przebudowy całej trasy od Bytkowa do ulicy Tarnogórskiej. Koncepcję modernizacji utworzono jeszcze w 2009 r. i od tego czasu jest ona sukcesywnie realizowana.
Trasa od skrzyżowania z wieżą telewizyjną aż do skrzyżowania z Piekarami Śląskimi należy do jednej z najbardziej uczęszczanych w mieście. To sami siemianowiczanie chcąc się przemieszczać bardzo często pokonują właśnie tę trasę, ale też dla przejezdnych to tak naprawdę również idealny skrót. Podobnie jak dla wielu ciężarówek. Dla wszystkich było jasne, że by cokolwiek zmienić w tej gestii nie wystarczy położyć na odcinku jednego chodnika kostki brukowej, czy „pogłębić” zatoczkę autobusową. Również budowa ronda – w oderwaniu od całościowej koncepcji – tak naprawdę nie miałaby sensu.
- Cztery lata temu opracowano koncepcję modernizacji ulic i skrzyżowań w ciągu ulic: Wróblewskiego, Niepodległości, Bytkowska, Oświęcimska, Kościelna i Tarnogórska. Obejmuje ona zmiany konstrukcyjne nawierzchni jezdni, chodników, zjazdów, pasów postojowych i zatok autobusowych oraz przebudowę ważniejszych skrzyżowań zulicami poprzecznymi – wylicza Marian Stanaszek, kierownik referatu inwestycji miejskich i remontów.
- Od początku w tej sprawie kontaktowaliśmy się i pytaliśmy członków komisji ruchu drogowego. Dlatego także nasz wybór padł na ronda, jako najlepszą i jednak najbezpieczniejszą formę skrzyżowania. Modernizacja tak długiego odcinka ma także inny wymiar: proinwestycyjny. Kolejny raz wyszło, że zmieniając jedno wpływamy tak naprawdę na całą dzielnicę, a nawet miasto – uważa radny Tomasz Dzierwa (Forum Samorządowe), przewodniczący komisji rozwoju miasta i inwestycji.
Od koncepcji do widocznych efektów zawsze musi minąć trochę czasu. Zwłaszcza, że po drodze są obligatoryjne pozwolenie na budowę, cała dokumentacja techniczna i inne. Dlatego prace rozpoczęły się w 2012 r. W pierwszej kolejności przebudowano ulicę Niepodległości od skrzyżowania z ul. Bohaterów Westerplatte do skrzyżowania w formie ronda z ul. Wróblewskiego w Bytkowie.
Do tego dochodzą remonty chodników, czy poszerzenie zatoczek autobusowych, co wyraźnie odczuwają kierowcy poruszający się od skrzyżowania z wieżą telewizyjną.
Modernizacja całej trasy to też wreszcie przebudowa ulicy Oświęcimskiej: od posesji nr 2 do skrzyżowania w formie ronda z ulicą Maciejkowicką w Michałkowicach.
Nie sposób w tym miejscu nie nadmienić remontu skrzyżowania z sąsiadującymi z nami Piekarami Śląskimi, co jeszcze w 2009 r. pokazało ewidentnie, że współpraca inwestycyjna między miastami jest jak najbardziej możliwa i co więcej: jest ona efektywna i skuteczna.
W zaplanowanej kilka lat temu modernizacji nie tylko – jak wspomniał już przewodniczący komisji rozwoju miasta i inwestycji – o same inwestycje chodziło. Liczy się również wygląd estetyczny całości. Stąd w związku z przebudową na brak zajęć nie mogą narzekać również pracownicy referatu ochrony środowiska.
- Najpierw są koparki, a potem wchodzimy my. Jak na razie chyba najładniejszym dla oka efektem naszych starań jest rondo u zbiegu Niepodległości i Wróblewskiego. Obsadzona została tam kwiatami konstrukcja kwietnikowa lokomotywa, na bieżąco trwają prace pielęgnacyjne związane z jej utrzymaniem i powierzchni trawiastej – mówi Witold Dułak, kierownik referatu ochrony środowiska.
Na zakończenie realizacji całej koncepcji przyjdzie nam jeszcze poczekać.
- W Wieloletnim Planie Finansowym na 2014 r. znalazła się przebudowa ulicy Tarnogórskiej w Michałkowicach od skrzyżowania z ul. Barlickiego do wiaduktu kolejowego, wraz ze skrzyżowaniem z ul. Wyzwolenia – zapowiada następne inwestycje Marian Stanaszek.
Michał Tabaka, zdjęcia: Jacek Dokutowicz