Zajęcia dydaktyczne w siemianowickich szkołach
Do końca stycznia 2014 r. w jedenastu siemianowickich szkołach podstawowych będą trwały zajęcia dydaktyczne w ramach III edycji projektu systemowego pn.: "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów i uczennic klas I – III szkół podstawowych w Siemianowicach Śląskich" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zajęcia te zostały wsparte bogatym i różnorodnym sprzętem komputerowym i sprzętem elektronicznym, a także pomocami dydaktycznymi zakupionymi dzięki środkom pozyskanym przez Miasto Siemianowice Śląskie w ramach tego programu.
Uczestnictwo uczniów i uczennic w programie wspomaga ich proces edukacji poprzez zwalczanie trudności w czytaniu i pisaniu czy matematycznych. Celem wsparcia ich osobistego rozwoju, program uwzględnia indywidualną pracę z uczniami i uczennicami, dlatego zajęcia prowadzone są w mało liczebnych grupach, pozwalających na rozwiązywanie problemów stanowiących istotną barierę w ich dalszym rozwoju. Dla uczniów/uczennic uzdolnionych program również zabezpieczył dużą gamę zajęć – uczniowie/uczennice uczestniczą w zajęciach rozwijających ich zainteresowania takie jak: matematyczno-przyrodnicze, artystyczne (plastyczne, muzyczne, teatralne itp.), językowe - język angielski a nawet informatyczne.
Mowa jest ważną formą aktywności każdego człowieka, ma wpływ na relacje z innymi ludźmi, kształtowanie osobowości, a prawidłowa mowa sprzyja śmiałości, podnoszeniu wiary we własne siły. Dlatego uczniowie/uczennice, u których zdiagnozowano zaburzenia rozwoju mowy, uczestniczą w zajęciach logopedycznych.
Inny obszar aktywności człowieka realizowany przez program to zaburzenia komunikacji społecznej. To właśnie u dzieci w okresie kształcenia (klasy I-III szkoły podstawowej) powstaje najwięcej zaburzeń i trudności w zachowaniu takich jak: nadmierna aktywność, nadruchliwość, brak pewności siebie i wiary we własne możliwości. Objawiają się one trudnościami w wyrażaniu i okazywaniu emocji, co utrudnia im nawiązywanie satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Uczniowie i uczennice, którzy wykazują zakłócony rozwój społeczny i emocjonalny, czego konsekwencją są trudności w obszarze edukacyjnym, biorą udział w zajęciach socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych.
Kształtowanie prawidłowej postawy ciała to niejedyny cel zajęć gimnastyki korekcyjnej dla uczniów/uczennic z wadami postawy. Właściwie dobrane ćwiczenia (indywidualnie dla ucznia/uczennicy – z uwagi na rodzaj zaburzenia w statyce ciała) dostosowane do możliwości fizycznej dziecka, zaleceń lekarza specjalisty itp. poprawiają postawę ciała, ruchomość w stawach i siłę mięśniową, tworząc ładną sylwetkę. Tu należy zaznaczyć, iż zajęcia są prowadzone przez nauczycieli – specjalistów gimnastyki korekcyjnej, a niejednokrotnie przez nauczycieli z uprawnieniami do prowadzenia zajęć z zakresu rehabilitacji ruchowej.
Zajęcia prowadzone w ramach projektu przybierają różne formy edukacyjne i nie ograniczają się tylko do zajęć w szkolnych ławkach.
Dnia 9 listopada grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 5 w ramach zajęć rozwijających zainteresowania uczniów/uczennic szczególnie uzdolnionych z uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych oraz zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej uczestniczyła w Międzynarodowej Wystawie i Giełdzie Minerałów, Skał i Skamieniałościna Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu. Uczniowie/uczennice zwiedzili ogródek meteorologiczny, poszerzyli swoje wiadomości na temat skał i minerałów, obejrzeli stałe wystawy i ekspozycje tj. „Ewolucja pióra”, „Ewolucja roślin i ich znaczenie glebotwórcze”, „Geneza paliw kopalnych w aspekcie ich gospodarczego wykorzystania”, „Meteoryty – goście z kosmosu”, „Minerały – klejnoty Ziemi”, „Pomiędzy Ewą a nami”. Dzięki tym ekspozycjom dzieci zobaczyły i dowiedziały się jak bardzo kolorowy i zróżnicowany jest świat minerałów, jaką formę mają pierwotne rudy popularnych metali oraz kamienie szlachetne. Skamieniałości przybliżyły historię rozwoju życia na Ziemi, zaś meteoryty pozwoliły dowiedzieć się jaki jest skład mineralny innych obiektów w naszym Układzie Słonecznym.
Przechodząc obok stanowisk dzieci wykazały się bardzo dużą ciekawością i zainteresowaniem, czytały umieszczone informacje, zadawały wystawcom wnikliwe pytania. Szczególnie duże wrażenie zrobiły na nich okazy prehistorycznych zwierząt. Dobry humor jeszcze długo towarzyszył uczestnikom wyjazdu zwłaszcza, że każdy wrócił z giełdy z pamiątką.
Przypomnijmy, że projekt pn. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów i uczennic klas I – III szkół podstawowych w Siemianowicach Śląskich” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Projekt skierowany jest do uczniów i uczennic klas I – III szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miasto Siemianowice Śląskie u których zdiagnozowano indywidualne potrzeby i problemy stanowiące istotną barierę w dalszym ich rozwoju oraz do uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych potrzebujących indywidualnego podejścia.
Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez wprowadzenie indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów i uczennic klas I - III szkół podstawowych. Ponadto projekt zapewni wszystkim uczniom i uczennicom odpowiednią ofertę edukacyjno-wychowawczo-profilaktyczną w edukacji wczesnoszkolnej, zgodną z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, zwiększy stopień i zakres rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań uczniów poprzez organizację różnorodnych zajęć, a także zwiększy stopień i zakres wykorzystania w siemianowickich szkołach podstawowych nowoczesnej bazy dydaktycznej.
"Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Człowiek – najlepsza inwestycja"