Rzecznik Konsumentów jeszcze bardziej dostępny
Dzięki decyzji prezydenta Rafała Piecha, poprzez zwiększenie wymiaru godzin pracy, Miejski Rzecznik Konsumentów w Siemianowicach Ślaskich poświęca teraz więcej czasu dla klientów potrzebujących pomocy w sporach z przedsiębiorcami. Tak jak dotychczas przyjmuje mieszkańców we wtorki i czwartki, ale w większym zakresie czasu. We wtorki od godz. 8 do 16, a w czwartki od godz. 10 do 16.
Zakres i możliwości działania rzecznika konsumentów:
Na początku należy podkreślić, że Miejski Rzecznik Konsumentów Siemianowicach Śląskich działa wyłącznie na rzecz mieszkańców naszego miasta. Osoby mieszkające poza Siemianowicami powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie. Miejski Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą (sprzedawcą). W tym wypadku konsument, zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego, jest to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową, natomiast jako przedsiębiorcę, zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego, rozumiemy osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną, prowadzącą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Jako Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie edukacji i ochrony konsumentów.
Do zadań rzecznika należy głównie:
- Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
- Podejmowanie w imieniu i na rzecz konsumentów interwencji u przedsiębiorców,
- Udzielanie pomocy konsumentom w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w trakcie toczącego się postępowania,
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
Miejski Rzecznik Konsumentów nie dysponuje środkami, za pomocą których mógłby wymusić na przedsiębiorcy spełnienie roszczeń konsumenta. Nie ma również kompetencji do przeprowadzenia postępowania dowodowego (brak uprawnień kontrolnych oraz brak możliwości powołania rzeczoznawcy), nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów lub zakazów, nie nakłada kar. Rzecznik występuje do przedsiębiorców dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego oraz w sprawach, w których dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych.
Rzecznik nie pomoże w sprawach:
- roszczeń przedsiębiorców– przedsiębiorcy poszukujący pomocy prawnej w dochodzeniu swych roszczeń powinni zwrócić się do radcy prawnego.
ochrony danych osobowych– zastrzeżenia dotyczące naruszenia danych osobowych można zgłaszać do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
- ochrony dóbr osobistych– osoby, poszukujące pomocy prawnej, których dobra osobiste zostały naruszone powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata. W niektórych sprawach dotyczących naruszenia dóbr osobistych można zgłaszać się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
- ochrony praw pacjentów – w sprawach o naruszenie praw pacjenta można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta
- ochrony praw ubezpieczonych – w tego typu sprawach można zgłaszać się do Biura Rzecznika Ubezpieczonych
- ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych– członkowie spółdzielni powinni dochodzić swoich roszczeń od spółdzielni w trybie opisanym w statucie spółdzielni, a po wyczerpaniu drogi wewnątrzspółdzielczej – przed sądem. W niektórych sprawach pomocy udzielić może Regionalny Związek Rewizyjny Spółdzielczości Mieszkaniowej
- prawa pracy. W tego typu sprawach można zgłaszać się do Okręgowego Inspektoratu Pracy
- sporów z organami administracji publicznej– osoby poszukujące pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata
Miejski Rzecznik Konsumentów udziela konsumentom porad i informacji osobiście i telefonicznie w swojej siedzibie:
Urząd Miasta w Siemianowicach Śląskich
41-100 Siemianowice Śl., ul. Jana Pawła II 10, pok. 5a, parter
w godzinach: od 8.00 do 16.00 – wtorek
od 10.00 do 16.00 - czwartek
tel.(32)760-52-52
Wnioski o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów należy składać wyłącznie na piśmie. Wnioski można złożyć drogą pocztową na adres rzecznika lub osobiście w Kancelarii Podawczej Urzędu. Możliwe jest również złożenie wniosku poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (EPUAP) - wymagany jest profil zaufany. Zapytania mogą być kierowane także pocztą elektroniczną na adres: ratusz@um.siemianowice.pl
Ważne: Do wniosku należy dołączyć kopie istotnych w sprawie dokumentów.
Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski bez zbędnej zwłoki, ale w kolejności wpływu. Jednak okres oczekiwania na odpowiedź, bądź podjęcie przez rzecznika działań, zależy także od charakteru (w tym stopnia skomplikowania) sprawy.