Prezydent apeluje do władz RP
Zgodnie z zapowiedziami Prezydent Miasta Rafał Piech wysłał dzisiaj na ręce pana Prezydenta RP oraz pani Premier RP apel o przyspieszenie i wsparcie prac nad prawnym uregulowaniem problemu uciążliwości zapachowych w miastach poprzez uchwalenie tzw. Ustawy antyodorowej. Apel ten jest kolejnym krokiem podejmowanym przez siemianowicki magistrat w związku z walką o czyste powietrze w naszym mieście. Szerzej pisaliśmy o tym w tym artykule.
Poniżej prezentujemy treść apelu. W załącznikach poniżej tekstu jego skany.
Apel o przyspieszenie prac nad prawnym uregulowaniem problemu uciążliwości zapachowych w miastach poprzez uchwalenie tzw. Ustawy antyodorowej
Szanowna Pani Premier,
w imieniu mieszkańców Siemianowic Śląskich zwracam się do Pani z apelem.
Siemianowice Śląskie to miasto leżące w samym sercu nowo powstałej, m.in. dzięki Pani rządowi, Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej. Przez wiele lat kojarzone było z przemysłem wydobywczym i hutniczym. Dzisiaj, po okresie trudnej transformacji gospodarczej i jeszcze bardziej wymagającej rewitalizacji poprzemysłowej szczyci się tytułami i opinią miasta najbardziej Przyjaznego Rodzinie w województwie śląskim, miastem Przyjaznym Seniorom, Przyjaznym Przedsiębiorcom i Przyjaznym Zwierzętom. Mogłoby być miastem idealnym, kompaktowym, na wskroś nowoczesnym ale i szanującym tradycję wielopokoleniową oraz tożsamość tak regionalną jak i narodową gdyby nie … dżuma miast XXI wieku z jaką przyszło nam walczyć – póki co – w pojedynkę i bez wsparcia legislacyjnego.
Użycie tak drastycznego słowa jak dżuma jest w pełni uzasadnione, bo dotyczy niebezpiecznej dla każdego miasta choroby, która po cichu uniemożliwia jego zdrowy rozwój, a w konsekwencji może doprowadzić do jego wyludniania i upadku. Mowa tu o rozprzestrzeniającym się w naszym mieście odorze generowanym przez firmę przetwarzającą odpady.
Przez ostatnie lata poprzednie ekipy rządzące naszym krajem nie były zdolne pochylić się nad uchwaleniem ustawy, która z jednej strony byłaby odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie na nowoczesne zarządzanie odpadami miejskimi i przemysłowymi i w tym samym czasie – z drugiej - chroniła zdrowie i komfort codziennego życia mieszkańców miast i wsi. Ustawa taka byłaby odpowiednim narzędziem prawnym w rękach samorządowców do skutecznych interwencji w momencie, gdy zdrowie i życie Polaków jest narażane każdego dnia przez przedsiębiorstwa wykorzystujące dzisiejsze przepisy w zakresie gospodarki odpadami do zbijania fortun kosztem trwałej dewastacji środowiska naturalnego i lokalnych zasobów przyrody. Truizmem będzie stwierdzenie, które musi być jednak wypowiedziane w niniejszym apelu, że do katastrofy ekologicznej w kraju pozostało nam niewiele czasu, bo pojemność Ziemi jest ograniczona, a zamykanie oczu na kolejną dekadę nie przyniesie nikomu żadnych korzyści poza lobby śmieciowym.
Ponieważ temat gospodarki odpadami jest niezwykle złożony i wymagać będzie szerokich konsultacji z polskimi gminami pozwalam sobie w imieniu swoim oraz mieszkańców naszego miasta przedstawić propozycje rozwiązań, które mogłyby stać się zalążkiem niektórych zapisów legislacyjnych przyszłej ustawy.
Propozycja 1: Usunięcie z aktualnie funkcjonujących przepisów ustawy o odpadach, zapisu pozwalającego na sprzedaż odpadów, tj. pozbycie się pośredników w obrocie odpadami, który to zapis pozwoli na kontrolę przemieszczania odpadów od ich wytwórców do przedsiębiorstw zajmujących się ich zagospodarowywaniem. Obecne zapisy przyczyniają się do powstawania skomplikowanych operacji logistycznych (zarówno w sensie organizacyjnym, jak i technicznym), w których nadużycia oraz nielegalne pozbywanie się odpadów tworzących dzikie wysypiska śmieci są z praktycznego punktu nie do wykrycia.
Propozycja 2: Wprowadzenie centralnej, elektronicznej bazy danych on-line, w której posiadacze odpadów będą prowadzili elektroniczne karty ewidencji odpadów oraz elektroniczne karty przekazania odpadów – analogicznie do funkcjonującego od niedawna systemu monitorowania drogowego przewozu towarów (PUESC).
Propozycja 3: Wprowadzenie zapisów, w wyniku których możliwe będzie przeprowadzanie natychmiastowej i nie zapowiadanej kontroli w przedsiębiorstwach w zakresie występowania uciążliwych zapachów oraz nakładanie i egzekwowanie dotkliwych sankcji w przypadku stwierdzenia uciążliwości zapachowych.
Propozycja 4: Wprowadzenie uproszczonej kategoryzacji przedsiębiorstw ze względu na możliwość występowania uciążliwości (możliwość wystąpienia słabej uciążliwości - monitoring standardowy, możliwość wystąpienia znacznej uciążliwości - monitoring specjalny o wzmożonej częstotliwości).
Propozycja 5: Wprowadzenie uproszczonej procedury na wydanie decyzji wstrzymującej pracę instalacji technicznych powodujących uciążliwości (zwłaszcza emisyjne), wydawane na poziomie gminy, do czasu wdrożenia działań skutkujących ograniczeniem lub wyeliminowaniem występowania uciążliwości.
Propozycja 6: Centralny rejestr internetowy monitorujący aktualne pozwolenie/zakaz dla danej firmy do przyjmowania nowych frakcji odpadów.
Propozycja 7: Wprowadzenie prostych procedur egzekucyjnych w zakresie łamania przepisów
z dziedziny ochrony środowiska – aktualne procedury są bardzo skomplikowane i praktycznie nieskuteczne,
Propozycja 8: Wprowadzenie jednolitych procedur z zakresu kontroli w przedsiębiorstwach korzystających z zasobów środowiskowych oraz powołanie powiatowych inspekcji ochrony środowiska, które skupiłyby się tylko na prowadzeniu kontroli przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska.
Pani Premier, wyrażam głęboką nadzieję, że nowa dynamika prac legislacyjnych przyjęta przez aktualny Rząd i Parlament pozwoli na szybkie podjęcie przedmiotowego problemu, który był przez wiele lat marginalizowany. Odwołując się do słów, które wypowiedział Antoine de Saint-Exupéry, wielki pisarz i myśliciel XX wieku, zakończę niniejszy apel parafrazując jego słowa:
Polskiej przyrody nie odziedziczyliśmy od naszych przodków, pożyczyliśmy ją od naszych dzieci.
Z poważaniem,
Rafał Piech
Prezydent Miasta Siemianowice Śląskie
Apel o wsparcie prac nad prawnym uregulowaniem problemu uciążliwości zapachowych w miastach poprzez uchwalenie tzw. Ustawy antyodorowej
Szanowny Panie Prezydencie,
Kilka miesięcy temu mieszkańcy naszego miasta mieli przyjemność podjąć Pańską delegację w Siemianowicach Śląskich z okazji 85-lecia nadania praw miejskich. Ośmieleni bardzo osobistym wystąpieniem Pana Prezydenta na rynku miejskim oraz zapewnieniami o gotowości pomocy we wszelkich samorządowych sprawach, kieruję do Pana Prezydenta wyjątkowy apel, którego treść skierowałem również do Pani Premier Beaty Szydło.
Siemianowice Śląskie to miasto leżące w samym sercu nowo powstałej, m.in. dzięki Pana poparciu, Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej. Przez wiele lat kojarzone było z przemysłem wydobywczym i hutniczym. Dzisiaj, po okresie trudnej transformacji gospodarczej i jeszcze bardziej wymagającej rewitalizacji poprzemysłowej szczyci się tytułami i opinią miasta najbardziej Przyjaznego Rodzinie w województwie śląskim, miastem Przyjaznym Seniorom, Przyjaznym Przedsiębiorcom i Przyjaznym Zwierzętom. Mogłoby być miastem idealnym, kompaktowym, na wskroś nowoczesnym ale i szanującym tradycję wielopokoleniową oraz tożsamość tak regionalną jak i narodową gdyby nie … dżuma miast XXI wieku z jaką przyszło nam walczyć – póki co – w pojedynkę i bez wsparcia legislacyjnego.
Użycie tak drastycznego słowa jak dżuma jest w pełni uzasadnione, bo dotyczy niebezpiecznej dla każdego miasta choroby, która po cichu uniemożliwia jego zdrowy rozwój, a w konsekwencji może doprowadzić do jego wyludniania i upadku. Mowa tu o rozprzestrzeniającym się w naszym mieście odorze generowanym przez firmę przetwarzającą odpady.
Przez ostatnie lata poprzednie ekipy rządzące naszym krajem nie były zdolne pochylić się nad uchwaleniem ustawy, która z jednej strony byłaby odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie na nowoczesne zarządzanie odpadami miejskimi i przemysłowymi i w tym samym czasie – z drugiej –chroniła zdrowie i komfort codziennego życia mieszkańców miast i wsi. Ustawa taka byłaby odpowiednim narzędziem prawnym w rękach samorządowców do skutecznych interwencji w momencie, gdy zdrowie i życie Polaków jest narażane każdego dnia przez przedsiębiorstwa wykorzystujące dzisiejsze przepisy w zakresie gospodarki odpadami do zbijania fortun kosztem trwałej dewastacji środowiska naturalnego i lokalnych zasobów przyrody. Truizmem będzie stwierdzenie, które musi być jednak wypowiedziane w niniejszym apelu, że do katastrofy ekologicznej w kraju pozostało nam niewiele czasu, bo pojemność Ziemi jest ograniczona, a zamykanie oczu na kolejną dekadę nie przyniesie nikomu żadnych korzyści poza lobby śmieciowym.
Ponieważ temat gospodarki odpadami jest niezwykle złożony i wymagać będzie szerokich konsultacji z polskimi gminami pozwalam sobie w imieniu swoim oraz mieszkańców naszego miasta przedstawić propozycje rozwiązań, które mogłyby stać się zalążkiem niektórych zapisów legislacyjnych przyszłej ustawy.
Propozycja 1: Usunięcie z aktualnie funkcjonujących przepisów ustawy o odpadach, zapisu pozwalającego na sprzedaż odpadów, tj. pozbycie się pośredników w obrocie odpadami, który to zapis pozwoli na kontrolę przemieszczania odpadów od ich wytwórców do przedsiębiorstw zajmujących się ich zagospodarowywaniem. Obecne zapisy przyczyniają się do powstawania skomplikowanych operacji logistycznych (zarówno w sensie organizacyjnym, jak i technicznym), w których nadużycia oraz nielegalne pozbywanie się odpadów tworzących dzikie wysypiska śmieci są z praktycznego punktu nie do wykrycia.
Propozycja 2: Wprowadzenie centralnej, elektronicznej bazy danych on-line, w której posiadacze odpadów będą prowadzili elektroniczne karty ewidencji odpadów oraz elektroniczne karty przekazania odpadów – analogicznie do funkcjonującego od niedawna systemu monitorowania drogowego przewozu towarów (PUESC).
Propozycja 3: Wprowadzenie zapisów, w wyniku których możliwe będzie przeprowadzanie natychmiastowej i nie zapowiadanej kontroli w przedsiębiorstwach w zakresie występowania uciążliwych zapachów oraz nakładanie i egzekwowanie dotkliwych sankcji w przypadku stwierdzenia uciążliwości zapachowych.
Propozycja 4: Wprowadzenie uproszczonej kategoryzacji przedsiębiorstw ze względu na możliwość występowania uciążliwości (możliwość wystąpienia słabej uciążliwości - monitoring standardowy, możliwość wystąpienia znacznej uciążliwości - monitoring specjalny o wzmożonej częstotliwości).
Propozycja 5: Wprowadzenie uproszczonej procedury na wydanie decyzji wstrzymującej pracę instalacji technicznych powodujących uciążliwości (zwłaszcza emisyjne), wydawane na poziomie gminy, do czasu wdrożenia działań skutkujących ograniczeniem lub wyeliminowaniem występowania uciążliwości.
Propozycja 6: Centralny rejestr internetowy monitorujący aktualne pozwolenie/zakaz dla danej firmy do przyjmowania nowych frakcji odpadów.
Propozycja 7: Wprowadzenie prostych procedur egzekucyjnych w zakresie łamania przepisów
z dziedziny ochrony środowiska – aktualne procedury są bardzo skomplikowane i praktycznie nieskuteczne.
Propozycja 8: Wprowadzenie jednolitych procedur z zakresu kontroli w przedsiębiorstwach korzystających z zasobów środowiskowych oraz powołanie powiatowych inspekcji ochrony środowiska, które skupiłyby się tylko na prowadzeniu kontroli przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska.
Panie Prezydencie, wyrażam głęboką nadzieję, że jako przedstawiciel wszystkich Polaków na arenie międzynarodowej oraz gospodarz naszego kraju, podejmie Pan Prezydent działania wspierające pilne uchwalenie ustawy antyodorowej po stronie Rządu, bądź sam - korzystając z konstytucyjnego prawa inicjatywy ustawodawczej – podejmie trud uratowania polskich miast od uciążliwości zapachowych. Odwołując się do słów, które wypowiedział Antoine de Saint-Exupéry, wielki pisarz i myśliciel XX wieku, zakończę niniejszy apel parafrazując jego słowa:
Polskiej przyrody nie odziedziczyliśmy od naszych przodków, pożyczyliśmy ją od naszych dzieci.
Z poważaniem,
Rafał Piech
Prezydent Miasta Siemianowice Śląskie