Dzwońcie – my pomożemy
Gdyby mogła Pani w kilku słowach przedstawić nam czym zajmuje się Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego…
Anna Wichary: - Mówiąc najprościej, jest to miejsce, którego zadaniem jest ułatwić mieszkańcom uzyskanie natychmiastowej pomocy, w sytuacjach których wymagana jest interwencja służb takich jak: straż pożarna, policja lub pogotowie ratunkowe. Ale jest to także niezwykle ważne miejsce w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia kryzysowego – gdzie stanowi nie tylko punkt zdobywania i przekazywania informacji, ale przede wszystkim dyżurny MCZK działając wg konkretnych procedur w istotny sposób pomaga w koordynacji działań na miejscu danego nieszczęśliwego zdarzenia, dbając m. in. o zabezpieczenie logistyczne miejsca i osób.
Oprócz wspomnianych już: straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego współpracujemy także z pogotowiem gazowym, elektrycznym, strażą miejską, ochotniczą strażą pożarną, szpitalami, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego, jaki i komórkami Urząd Miasta, które w danej chwili działają wg przypisanych sobie obowiązków i zadań. Na tym nie koniec, ale chyba już to co wymieniłam uzmysławia naszą sieć pomocy, wymiany informacji a może przede wszystkim współpracy.
A kiedy potrzebujemy innej pomocy, też możemy kierować się do MCZK?
Anna Wichary: - Ważny jest człowiek, jego bezpieczeństwo, zdrowie i życie, zatem wszystkie problemy, które są zgłaszane do MCZK są swoistym wołaniem o pomoc. Oczywiście jest hierarchia ważności spraw zgłaszanych, jednak nie ma mowy, by jakikolwiek telefon został u nas bez odpowiedzi i udzielonej pomocy.
Czyli jeśli mam problem najlepiej zadzwonić do MCZK, a oni już będą wiedzieć kto najlepiej mi pomoże?
Anna Wichary: - Dokładnie. Taki był też zamysł. Wystarczy, że mieszkaniec do nas zadzwoni a my już w zależności od sytuacji informujemy odpowiednie służby, bądź komórkę merytoryczną Urzędu Miasta – jeśli jest to w godzinach pracy Urzędu, zaś po godzinach dyżurny MCZK ma kontakt z osobami, które pełnią dyżur całodobowy. W MCZK, pracują osoby z wielkim doświadczeniem, co pozwala im na bardzo racjonalne i profesjonalne spojrzenie na każdy problem, z którym dzwoni mieszkaniec, by w dalszej kolejności pokierować tak rozwojem sprawy, by jak najszybciej i skutecznie doszło do jej pomyślnego zakończania.
Jakieś przykłady?
Anna Wichary: - Mieszkańcy Siemianowic Śląskich (choć nie tylko) zgłaszają najczęściej drobne awarie domowe, uszkodzenia mienia, uszkodzenia infrastruktury drogowej, są także czujni co do zarówno ludzkiej, jak i zwierzęcej krzywdy. Często telefony dotyczą spraw bardzo osobistych, przemocy, myśli samobójczych czy po prostu szukania konkretnego źródła pomocy. Istotnym jest jak bardzo opanowani i doświadczeni są dyżurni – od tego często może zależeć ludzkie zdrowie i życie. Pracownicy MCZK muszą i są w każdej chwili być przygotowani na każdą ewentualność. Tu chciałabym podkreślić jak trudna emocjonalnie i odpowiedzialna jest to praca oraz podziękować całemu zespołowi, kierowanemu przez Pana Michała Czaję.
I na koniec jeszcze proszę nam przypomnieć pod jakim numerem możemy skontaktować się z pracownikami MCZK
Anna Wichary: - Bardzo proszę : (32) 220 - 01 – 80 – to numer całodobowy, ale pamiętajmy Szanowni Mieszkańcy, możemy zadzwonić w każdej sprawie, jednak nie blokujmy tego numeru bez powodu, ponieważ ktoś, kto nie będzie mógł się w danym momencie dodzwonić się do Centrum – może tego właśnie bardzo potrzebować.