Trzynastka na piątkę z plusem
Ewaluacja zewnętrzna jest elementem systemu nadzoru pedagogicznego, zatwierdzonego rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. Ma na celu gromadzenie informacji na temat jakości pracy szkół i funkcjonowania systemu edukacyjnego. Ministerstwo zdefiniowało wymagania wobec szkół, dotyczące różnych dziedzin: od wyników nauczania, przez rozwijanie aktywności uczniów, współpracę z rodzicami, po organizację pracy placówki, w tym jej warunki lokalowe i wyposażenie (pełna lista wymagań na stronie www.npseo.pl). Szkoła może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
-
Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
-
Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
-
Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
-
Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
-
Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
Wizytatorki ds. ewaluacji starały się więc uzyskać pełny obraz funkcjonowania placówki. Istotnym elementem była rozmowa z uczniami, rodzicami, partnerami szkoły i pracownikami administracji. Rozmawiały z nauczycielami i dyrektorem szkoły Krzysztofem Zyską. Obserwowały też lekcje prowadzone przez nauczycieli, przeprowadzały i analizowały ankiety, dokumenty szkolne. Obserwowały jak funkcjonuje szkoła.
W trakcie spotkań rozmówcy zostali poproszeni o wyrażenie opinii na temat funkcjonowania naszej placówki.
Uzyskane informacje są częścią raportu, który został zamieszczony na platformie internetowej www.npseo.pl w zakładce “raport”.
Link do pełnego i obszernego raportu, dotyczącego bezpośrednio naszej szkoły to: http://www.seo2.npseo.pl/reports/1000434519139.pdf
Poniżej, skrótowo ale z radością przedstawiamy wnioski z przeprowadzonej ewaluacji oraz tabelkę z określonym dla naszej Trzynastki poziomem, na którym spełniamy wymagania zdefiniowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej:
1. W szkole przeprowadza się na podstawie raportów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej analizy wyników sprawdzianu – formułując wnioski do dalszej pracy, w celu poprawy wyniku sprawdzianu szóstoklasisty w szkole.
2. Zdaniem wszystkich nauczycieli uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. Nauczyciele dokonują analizy osiągnięć uczniów uwzględniając ich możliwości rozwojowe, co pozwala na odniesienie sukcesu przez każdego z uczniów.
3. Szkoła motywuje uczniów do pracy na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły. Samorząd Uczniowski organizuje wiele imprez okolicznościowych i akcji charytatywnych na terenie szkoły i poza nią. Uczniowie uczestniczą w projektach edukacyjnych, konkursach i w zawodach sportowych oraz pracują w kołach zainteresowań.
4. Na terenie budynku szkolnego uczniowie czują się bezpiecznie. Znają zasady właściwego zachowania się w szkole. Zasady są dla nich jasne i uczniowie starają się je respektować w każdej sytuacji.
5. Wypracowana i realizowana w szkole koncepcja pracy szkoły jest znana wszystkim podmiotom, określa ramy funkcjonowania szkoły, zapewnia dobry klimat oraz sukces edukacyjny uczniów.
6. Nauczyciele współdziałają i wspierają się przy tworzeniu procesów edukacyjnych oraz współpracują w zespołach przedmiotowych i zadaniowych.
7. Szkoła prowadzi diagnozę zachowań i zagrożeń uczniów i na jej podstawie dokonuje i modyfikuje liczne działania wychowawcze i profilaktyczne.
8. Rodzice współdecydują w sprawach szkoły, a ich opinie brane są pod uwagę przy planowaniu pracy szkoły. Prowadzą liczne działania we współpracy z nauczycielami i dyrektorem szkoły.
9. Dyrektor w ramach sprawowanego nadzoru przeprowadza ewaluację wewnętrzną, a wnioski uwzględnia w planie pracy placówki, co przekłada się na podniesienie jakości pracy szkoły.
10. Szkoła podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska i współpracuje z różnymi podmiotami działającymi w środowisku. Partnerzy środowiska określają współpracę ze szkołą za satysfakcjonującą, co uczniom daje możliwość wszechstronnego rozwoju.
11. Szkoła podejmuje działania celem poprawy warunków lokalowych i wyposażenia. W działania włączają się sponsorzy i rodzice uczniów.
Wymaganie |
Poziom spełniania wymagania |
Efekty | |
Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe |
B |
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności |
B |
Uczniowie są aktywni |
A |
Respektowane są normy społeczne |
A |
Procesy | |
Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy |
A |
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej |
A |
Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany |
B |
Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli |
B |
Kształtuje się postawy uczniów |
A |
Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych |
A |
Środowisko | |
Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju |
A |
Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów |
B |
Promowana jest wartość edukacji |
B |
Rodzice są partnerami szkoły |
B |
Zarządzanie | |
Funkcjonuje współpraca w zespołach |
B |
Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny |
B |
Szkoła lub placówka ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie |
B |