Rusza kampania „Śląskie. Odzyskana energia”
Najnowsza inicjatywa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego ma być remedium na ciągle niedostateczną gospodarkę odpadami
Z jednej strony klimatolodzy biją na alarm mówiąc o skutkach podniesienia o 1,5-2 cm poziomu mórz już w 2030 r. i konsekwencji dla środowiska z tym związanych, z drugiej przed Polską do spełnienia wymogi Komisji Europejskiej w tym względzie. Przypomnijmy: wskaźnik recyklingu, który obecnie w naszym kraju kształtuje się na poziomie ok. 35 już za chwilę – w 2020 r. ma wynieść 50 proc., a w 2030 r. – 65 proc.
Na razie zaś dane dotyczące gospodarki odpadami nie mogą napawać optymizmem. Tylko w województwie śląskim każdy mieszkaniec rocznie wytwarza aż 350 kg odpadów, co równa się np. 8700 butelkom plastykowym. To daje 1,7 mln tys. ton odpadów rocznie tylko w naszym województwie. W skali całego kraju – to 12 mln odpadów. Wyliczono też, że czteroosobowa rodzina w Polsce miesięcznie wyrzuca jedzenie za 200 zł.
- Gospodarka odpadami jest dla nas priorytetem – przekonuje Hanna Pompa-Obońska, p.o. dyrektora wydziału ochrony środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. – By była efektywna musi być w pierwszej kolejności racjonalna. Chcemy zachęcić do tego i śląskie gminy i tam mieszkających ludzi. W ten sposób, z budżetu samorządu wojewódzkiego, powstała kampania edukacyjno-informacyjna „Śląskie. Odzyskana energia” – dodaje.
- Dzisiaj lubimy kupować i gromadzić, przy czym nabyte towary użytkowane są coraz krócej. Trafiają na śmietnik, bo traktujemy je jako śmieci, a nie surowiec. My chcemy zachęcać mieszkańców województwa śląskiego do idei Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W niej po produkcji, dystrybucji i konsumpcji następuje recykling i surowiec – zdradza Patryk Swoboda, prezes zarządu Planenergia Sp. z o.o. – podmiotu wybranego do realizacji kampanii „Śląskie. Odzyskana energia”.
Kampania opiera się na zasadzie 3 x R, czyli reduce (ogranicz), reuse (użyj ponownie) i recycle (odzyskaj). W ramach akcji rozdawane będą stosowne broszury dla pracowników gmin, foldery dla mieszkańców, plakaty, zawieszki, animacje i przygotowane m.in. pod social media infografiki.
Inicjatywa tempa ma nabrać już jutro, kiedy rozpocznie się cykl spotkań z przedstawicielami gmin województwa śląskiego i to one mają realizować kampanię na swoim terenie – odpowiednio wyposażone przez inicjatora kampanii. W ramach akcji przygotowano również scenariusze lekcji szkolnych wraz z prezentacjami medialnymi. W celu dodatkowego zaktywizowania gmin ruszyć ma też specjalny konkurs, który przede wszystkim będzie promował punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.