Metropolia rozpisuje plan na lata
Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyjęło „Program działań strategicznych” do 2022r.
Metropolia na tyle już okrzepła, że może pisać swoją strategię rozwoju na następne lata. Czas bardzo dobry – przy okazji początku rozmów o nowej siedmiolatce unijnej. Nie bez znaczenia dla takich regionów jest też strategia energetyczna Komisji Europejskiej, która jeszcze przed końcowymi wnioskami Szczytu Klimatycznego ONZ w Katowicach, określiła swój podstawowy cel: neutralność klimatyczną.
Przyjęta Strategia Metropolii do 2022 r. jest jakby przygotowaniem do opracowania dokładnego planu działania w latach 2021-2028, z perspektywami do 2035 r. Dokument ma mieć charakter otwarty, tak by łatwo go było uzupełniać. Nie jest przecież wykluczone, że z takich, czy nie innych powodów w następnych latach pojawią się nowe priorytety – dzisiaj nawet nie identyfikowane.
Wszystko też wskazuje na to, że w najbliższym budżecie Unii Europejskiej (2021-2027) Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska przejmie rolę obecnego subregionu centralnego województwa śląskiego.
Tymczasem strategię do 2022 r. poświęcono: kształtowaniu ładu przestrzennego i zrównoważonej zielonej metropolii, rozwojowi publicznego transportu zbiorowego i zrównoważonej mobilności miejskiej, rozwojowi społecznemu i gospodarczemu obszarowi związku metropolitalnego, a także promocji związku metropolitalnego i jego obszaru oraz rozwojowi instytucjonalnemu.
Wartość wszystkich działań w ramach ładu przestrzennego i zielonej metropolii wyceniono na prawie 16,5 mln zł. Z czego, jak informuje portal samorządowy: „6 mln zł na wspólną gospodarkę odpadami, 4 mln zł na ramowe studium kierunków zagospodarowania przestrzennego, 3 mln zł na grupę zakupową energii elektrycznej i gazu, 1 mln zł na utworzenie i rozwój klastrów energii, 900 tys. zł na wspólne zarządzanie wodą, 850 tys. na program poprawy jakości powietrza i 700 tys. zł na sieć zielonych przestrzeni publicznych”.
Inna składowa strategii: transport i mobilność to już przeszło 1 mld zł. Ponad 561 mln zł ma pochłonąć rozwój bezemisyjnego transportu. Pierwszy etap budowy kolei metropolitalnej natomiast ma kosztować ponad ćwierć miliarda złotych. Kolejne 25 mln zł ma być wydane na system tras rowerowych. Na 3 mln zł wyceniono zakup energii elektrycznej i gazu. W kontekście nadchodzących podwyżek (ich głównym determinantem jest reforma emisji CO2 w UE i podwyżka z 6 do 25 euro oraz cena węgla, który w europejskich portach przekroczył już 100 dolarów za tonę)) nie wiadomo, czy akurat ta konkretna pula nie będzie musiała być zmieniona.
150 mln zł ma być przeznaczone na prowadzenie Metropolitalnego Funduszu Solidarności, 4 mln zł skierowane będą na działania senioralne, a 2 mln zł na rozwój hubu bezzałogowych statków powietrznych. Z kolei na promocję potencjału naukowego i edukacyjnego Metropolia chce przeznaczyć 8,3 mln zł.