Mateja dzieli się doświadczeniem
II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Matejki w Siemianowicach Śląskich w ramach projektu „Mateja dla gimnazjów” przeprowadziło debatę oksfordzką w Gimnazjum nr 3 im. Wojciecha Korfantego. W przedsięwzięcie zaangażowani są uczniowie klas pierwszych i drugich, a nad przebiegiem spotkań czuwa dr Kamil Paździor – nauczyciel historii i wos-u.
Matejkowicze zorganizowali debatę oksfordzką o tezie: „Wybory do Parlamentu Europejskiego nie mają żadnego znaczenia”. Gimnazjaliści zostali podzieleni na 8 kilkuosobowych zespołów. Drogą losowania ustalono, które zespoły będą obalać tezę, a które jej bronić. Po ukończeniu pracy z tekstami źródłowymi, każda drużyna wybrała przedstawiciela, a później odbyła się krótka symulacja debaty i okazało się, że to nie taka łatwa sprawa! Przemawianie na tak ważne tematy stało się ambitnym wyzwaniem, a gimnazjaliści naprawdę się starali i całkiem dobrze radzili.
Edukacja obywatelska w II LO im. J. Matejki odbywa się nie tylko w ramach zajęć z historii, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze oraz edukacji dla bezpieczeństwa. Wiele działań podejmowanych jest wspólnie z organizacjami pozarządowymi (np. CEO), państwowymi (np. IPN), akademickimi oraz samorządowymi. Jej celem jest przygotowanie uczniów do ról aktywnego i świadomego obywatela, a także patrioty rozumiejącego problemy współczesnego świata. Debaty oksfordzkie są to poprzedzone warsztatami zmagania dwóch drużyn, mających przekonać publiczność do wylosowanej tezy zgodnie z tradycyjnym XIX wiecznym brytyjskim regulaminem. Debaty mają charakter szkolny (np. w ramach akcji Szkoła 2.0), międzyszkolny oraz odbywają się w ramach Śląskiego Turniej Debat Oksfordzkich, którego gospodarzem we współpracy z IPN oraz Związkiem Górnośląskim jest m.in. Mateja.