Dobry start za chwilę też na papierze
Program „Dobry start” ma w założeniu pomóc uczniom w szkolnym rozruchu. W tym celu każdy z nich może dostać 300 zł – do ukończenia 20. roku życia. A w przypadku ucznia z niepełnosprawnością – do 24. roku życia. Te pieniądze mają pomóc lepiej i właściwiej organizować szkolne wyprawki.
Od 1 lipca wszyscy rodzice mogą składać wnioski online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia lub bankowość elektroniczną. Od 1 sierpnia z kolei będzie można to zrobić także drogą tradycyjna, papierową. Co istotne: pozytywne rozpatrzenie wniosku nie wiąże się z żadną decyzją administracyjną.
Przy okazji resort kolejny raz przestrzega, jak nie paść ofiarą oszustów, którzy wykorzystują takie okazje chociażby do przejęcia naszych danych. Phishing niestety staje się coraz bardziej powszechny. Przez te nieuczciwe praktyki nasze dane potem mogą być wykorzystywane bez naszej wiedzy narażając nas na spore ryzyko, także (ale nie tylko) natury finansowej.
Jak wygląda cała procedura? Składający wniosek podaje adres mailowy do korespondencji. I tam właśnie trafia informacja o jego przyznaniu. W innym przypadku możemy ją odebrać osobiście, w formie papierowej. Brak odbioru nie będzie jednak oznaczać wstrzymanie wypłat pieniędzy w ramach „Dobrego startu”.
W samej korespondencji mailowej żadna instytucja (gminna lub powiatowa) nie poprosi o numer konta czy inne dane. To jest tylko i wyłącznie informacja, nic więcej.
Ostateczny termin ubiegania się o świadczenie to 30 listopada. W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, rodziny wyprawkę otrzymają do 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach gminy będą miały maksymalnie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku na jego rozpatrzenie i wypłatę świadczenia.
Z danych MRPiPS wynika, że wyprawka szkolna trafi do 4 mln 600 tys. dzieci, wychowujących się w ok. 3 mln 400 tys. rodzin. Koszt realizacji świadczenia szacuje się na ok. 1,4 mld zł rocznie.