Infrastrukturalne perspektywy dla samorządów
Budżet Funduszu Dróg Samorządowych do 2028 r. ma sięgnąć nawet 36 mld zł. Takie są założenia nowych przepisów prawa
Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych gładko przeszedł przez Sejm. Większość posłów nie miała wątpliwości, że ten krok podjęty jest w jak najbardziej słusznym kierunku. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podczas plenarnej dyskusji przekonywał, że samorządowcy – niezależnie od partyjnego szyldu – dziękują za tę inicjatywę i tylko pytają, dlaczego tak długo musieli na nią czekać.
Dzięki nowym regulacjom prawnym nie będzie problemu z dofinansowaniem remontów, budów i modernizacji dróg lokalnych oraz budowę mostów w ciągach dróg samorządowych. W ramach Funduszu Dróg Samorządowych inwestycje w trasy lokalne będą mogły otrzymać od państwa wsparcie w wysokości do 80 proc. kosztów inwestycji. Najwyższe dofinansowanie będą otrzymywały te jednostki samorządu, które dysponują najniższymi środkami własnymi.
Wartość dofinansowania pojedynczego projektu ma wynieść maksymalnie 30 mln zł, co będzie pozwalało na realizację tych dużych - łączących gminy i powiaty. Obecnie funkcjonujące rozwiązania pozwalają dofinansować jeden projekt kwotą maksymalną w wysokości 5 mln zł. Sześciokrotne zwiększenie puli powinno skutkować znacznie większą liczbą przeznaczonych do realizacji zadań.
By drogowy boom w samorządach był w ogóle możliwy – niezbędne są odpowiednie środki. Zakłada się, że Fundusz Dróg Samorządowych, na lata 2019-2028 dysponować ma budżetem na poziomie 36 mld zł.
Jak informuje Polska Agencja Prasowa: podstawowymi źródłami finansowymi funduszu będą wpłaty pochodzące z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz wpłat jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Przewiduje się również pozyskanie środków do FDS poprzez emisję skarbowych papierów wartościowych.