Po portugalskie doświadczenia
Siemianowiccy nauczyciele starają się wykorzystywać możliwości poszerzania wiedzy i pedagogicznego doświadczenia. Taką szansę daje m.in. udział w wizytach studyjnych. Ostatnio w Portugalskiej miejscowości Torres Vedras przebywała nauczycielka Gimnazjum nr 2 Marzena Kipa. Wizyta odbywała się w ramach finansowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji - Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA. Jego celem jest sprawdzenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy nabytej w szkole i poza nią. Nie służy ocenie poziomu nauczania w poszczególnych szkołach czy regionach, ale ocenie skuteczności systemu edukacji w kraju objętym badaniem. Badanie dotyczy umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz umiejętności z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych. Badania prowadzone są od 2000 roku w cyklach trzyletnich.
Dlaczego Portugalia? To właśnie w tym kraju rząd zainicjował akcję poprawy umiejętności czytania, czyli National Reading Plan, która objęła swoim zasięgiem całe państwo, włączyła do działania szkoły i innego typu placówki, zaktywizowała rodziny - od najmłodszych po najstarszych. Imponujące przedsięwzięcie, które zaowocowało wzrostem poziomu umiejętności czytania!