Jedenastka - „Szkołą Demokracji”
Szkoła Podstawowa nr 11 wzięła w tym roku szkolnym udział w ogólnopolskim projekcie „Szkoła Demokracji” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Dzięki intensywnym działaniom Samorządu Uczniowskiego udało się zdobyć certyfikat „Szkoły Demokracji”. Cały rok szkolny pracowaliśmy by spełnić wymagane kryteria:
- Wybory reprezentacji.
We wrześniu zorganizowaliśmy wybory przewodniczącego szkoły. Przed wyborami kandydaci przygotowali swoje plakaty wyborcze, zorganizowaliśmy debatę. W dniu wyborów zagospodarowaliśmy jedną z sal na lokal wyborczy. Uczniowie oraz nauczyciele wzięli aktywny udział w wyborach, frekwencja wyniosła 84%, przewodniczącym został Przemek Dylus.
- Komunikacja i media
Samorząd Uczniowski redaguje gazetkę „Szkolne to i owo” w której umieszczane są informacje z życia szkoły, artykuły pisane przez uczniów.
- Działania uczniów
W tym roku szkolnym między innymi:
Sprzedawaliśmy zakładki i kalendarzyki w akcji „Szkoło pomóż i Ty”,
Przeprowadziliśmy akcję „Góra Grosza
Zorganizowaliśmy akcję zbiórki karmy i koców w ramach pomocy dla schroniska dla bezdomnych zwierząt
Włączyliśmy się w akcje „Okulary dla Afryki”
Zorganizowaliśmy konkursy na wystrój klasy na Halloween, Boże Narodzenie
Zorganizowaliśmy konkurs na „Najdłuższy Łańcuch Choinkowy”
Zorganizowaliśmy odwiedziny Mikołaja
Zorganizowaliśmy dyskotekę z okazji Dnia Chłopaka i Walentynek
Przeprowadziliśmy Pocztę Walentynkową
Ogłosiliśmy akcję „Odwrócony styczeń”
Odnowiliśmy boisko dla młodszych kolegów,
Zorganizowaliśmy zabawę „Bal Mistrzów”,
Przeprowadziliśmy Dzień Samorządności,
Zorganizowaliśmy konkurs „Bitwa taneczna”
Zorganizowaliśmy konkurs „Mam talent”.
Przygotowaliśmy również film, opisujący powstawanie Planu Pracy Samorządu Uczniowskiego
https://www.youtube.com/watch?v=pRCEswTA8NQ
- Podejmowanie decyzji
W naszej szkole Samorząd Uczniowski współpracuje z Dyrekcją szkoły oraz gronem pedagogicznym przy podejmowaniu ważnych decyzji. Nie funkcjonuje w naszej szkole Rada Szkoły, ale Samorząd Uczniowski w ważnych kwestiach jest zapraszany na spotkania Rady Pedagogicznej, Pani Dyrektor jest również częstym gościem na spotkaniach SU.
W tym roku szkolnym przeprowadziliśmy ankiety, które omówiliśmy na spotkaniach SU. Wybraliśmy najważniejsze kwestie, które chcielibyśmy zaproponować Pani Dyrektor oraz gronu pedagogicznemu. Po konsultacjach z Radą Pedagogiczną wprowadziliśmy w Plan Pracy Samorządu zmianę, planując organizację dodatkowej dyskoteki „Balu Mistrzów” na koniec roku szkolnego. Udało nam się wspólnie z panią Dyrektor podjąć decyzję o remoncie boiska dla młodszych dzieci, w który zaangażowali się uczniowie malując dla dzieci boisko.
- Uczenie się i nauczanie
Nauczyciele w naszej szkole starają się udzielać nam informacji zwrotnej, po sprawdzianach omawiają z nami oceny, mówią, co nam poszło dobrze, co jeszcze trzeba poprawić. Podczas pierwszych zajęć z danego przedmiotu nauczyciele przekazują nam kryteria oceniania. Nasi rodzice są również informowani o kryteriach oceniania na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu. Aby włączyć uczniów w proces oceniania Samorząd Uczniowski ogłosił również inicjatywę „Odwrócony styczeń” zachęcając w tym miesiącu do przeprowadzania „odwróconych” sprawdzianów czy kartkówek, podczas których uczniowie mogli stosować formy oceny koleżeńskiej i samooceny. W tym roku szkolnym zorganizowaliśmy również konsultacje Wewnątrzszkolnego Systemu Nauczania w ramach których uczniowie wspólnie z nauczycielami i Radą Rodziców omówili, jakie zmiany chcieliby wprowadzić.
- Zasoby i kwestie formalne
Samorządu Uczniowski posiada swój regulamin oraz swój budżet, którym dysponuje wedle decyzji swoich członków. Szkoła wspiera uczniów w pozyskiwaniu środków na swoja działalność, nauczyciele pomagają nam w organizacji dyskotek, a pieniądze z biletów wstępu oraz sprzedaży napojów trafiają do budżetu SU. Środki Samorządu przeznaczamy na organizację imprez, dyskotek, włączamy się w różne akcje charytatywne, kupujemy nagrody w organizowanych przez nas konkursach. Uczniowie szkoły również przyczyniają się do decydowania o budżecie SU. Zapytaliśmy ich na co można by przeznaczyć środki finansowe Samorządu, po przeanalizowaniu odpowiedzi uczniów zdecydowaliśmy, aby poprawić stan boiska dla uczniów klas 1-3. Decyzję ta omówiliśmy również z Panią Dyrektor, która wyraziła swoją aprobatę.
- Otwarta szkoła
W naszej szkole z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego została powołana instytucja Rzecznika Praw Ucznia. W szkole podejmowane jest wiele działań zapobiegających nietolerancji oraz agresji wśród uczniów, między innymi pogadanki na godzinach wychowawczych, spotkania z psychologiem i pedagogiem szkolnym. Klasy pierwsze mają zorganizowane specjalny cykl spotkań integracyjnych z psychologiem podczas których uczą się wzajemnej akceptacji, tolerancji. Uczniowie uczęszczają również na „grupy” zorganizowane przez psychologa i pedagoga, w ramach których uczą się jak radzić sobie z emocjami, jak współdziałać w grupie. Dla grup organizowane są też „Nocne Biwaki”, przedstawienia teatralne.
Przez cały rok szkolny działa „Szkolna Liga Mistrzów”. Uczniowie walczą o tytuły mistrzów np. wiedzy, pracowitości, zaangażowania, ale i opanowania, dostosowania, koleżeństwa czy empatii. Uczniowie nominowani są przez nauczycieli, ci którzy zdobyli tytuł Mistrza mogą wybrać dla siebie nagrodę.
Od kilku lat organizowane są również „Lekcje z gościem”. Gośćmi są różne ciekawe osoby, podróżnicy, himalaiści, naukowcy, artyści, którzy opowiadają o swoich niesamowitych przeżyciach. Uczą tym samym dzieci otwartości na świat i inne kultury. W ramach „Światowego Dnia Praw Człowieka” zorganizowane zostały lekcje wychowawcze w każdych klasach dotyczące braku przestrzegania tych praw na świecie, zorganizowany został również „Maraton Pisania Listów” w ramach współpracy z Amnesty International.
W celu przeciwdziałania cyberprzemocy i nadużyciom nauczyciel zajęć komputerowych organizuje w naszej szkole Projekt Akcja – edukacja. Bezpieczeństwo w sieci i podczas pracy na komputerze. Na stronie internetowej szkoły w zakładce Lektura dla rodzica, znajdują się również porady dla rodziców na temat bezpieczeństwa w sieci przygotowane przez psychologa szkolnego.
( Galeria zdjęć z zajęć)