INNOWACJE W GIMNAZJUM NR 2
Twórcze i niekonwencjonalne podejście do nauczania otwiera przed nauczycielami i uczniami nowe możliwości. Staje się szansą na sprostanie rosnącym oczekiwaniom wobec szkoły.
W Gimnazjum Nr 2 wielu nauczycieli podjęło się realizacji tego niełatwego zadania. Od kilku lat wprowadzane są innowacje, które podnoszą atrakcyjność nauczania, pomagają uczniom w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności, odkrywają przed nimi możliwości samorealizacji, przygotowują do życia we współczesnym świecie. W Śląskim Kuratorium Oświaty zarejestrowanych jest 12 innowacji, których autorami byli - lub są - nauczyciele „Dwójki”.
Chociaż ten rok szkolny zbliża się ku końcowi, warto wspomnieć, czym Gimnazjum Nr 2 chce „porwać” swoich uczniów w roku przyszłym. Realizowanych będzie 5 innowacji. Dwie z nich związane są z matematyką - słusznie bądź nie – uważaną za najtrudniejszy przedmiot: „Młody matematyk w wielkim świecie” oraz „Twój sukces”. Ich autorka, Hanna Krzysztof, chce nauczyć swoich podopiecznych, jak poruszać się w świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie i w jaki sposób wykorzystywać wiadomości z matematyki w codziennym życiu. Uczniowie będą mogli nabyć szeroki wachlarz umiejętności, od planowania domowego budżetu czy obliczania kosztów remontu mieszkania po sposoby inwestowania oszczędności i odczytywania notowań giełdowych, kursów walut, akcji i innych papierów wartościowych.
Ciekawą innowacją, pod nazwą „Uczeń asystentem nauczyciela”, chce w przyszłym roku szkolnym „porwać” swoich uczniów nauczycielka języka angielskiego –Monika Majewska. Jej celem będzie rozbudzanie aktywności uczniów, rozwijanie pasji, poszerzenie kompetencji językowych, motywowanie do poznawania języka angielskiego w takim stopniu, aby umożliwić bezproblemową komunikację we wszystkich dziedzinach życia. Dodatkowym atutem jest również angażowanie uczniów do roli asystenta nauczyciela.
Autorką kolejnych dwóch innowacji jest Beata Szopa – nauczycielka wychowania fizycznego. Pierwsza to „Jestem bezpieczny w wodzie”, druga – „Nauka pływania z elementami ratownictwa”. Oto co pisze na ten temat ich pomysłodawczyni: „ Nadrzędnym celem działań szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia, wyposażenie go w jak największą ilość umiejętności i wiedzy, które w przyszłości zaowocują. Zadanie szkoły to również kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie oraz wdrażanie do odpowiedzialności za zachowanie innych ludzi. Umiejętność pływania zwiększa bezpieczeństwo przebywania nad wodą, a podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu ratownictwa wodnego mogą przyczynić się do zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom, czy wręcz do uratowania życia”.
Inspiracją do wdrożenia tej innowacji stały się niepokojące statystyki dotyczące przypadków utonięć. Ich liczba rośnie w zastraszającym tempie. Dlatego tak ważne jest prowadzenie działań mogących poprawić bezpieczeństwo kąpiących się.
Innowacje realizowane w Gimnazjum Nr 2 w latach poprzednich oraz zaplanowane na nadchodzące lata mają jeden cel – sprawić, by nasi uczniowie i absolwenci byli „bliżej życia”, posiedli takie umiejętności, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w otaczającej nas rzeczywistości. Rzeczywistość ta ciągle się zmienia, więc nasza szkoła stara się za tymi zmianami nadążyć. Jednym ze sposobów są właśnie, praktykowane przez nas od lat, innowacyjne metody nauczania.