9 lutego 2015, 12:41 | Gospodarka
Możliwości wsparcia dla polskich miast w programie URBACT III
URBACT to europejski program współpracy dla zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. Jest on instrumentem polityki spójności, współfinansowanym przez Komisję Europejską (EFRR), państwa członkowskie i partnerskie.
W roku 2015 ruszą nabory do III edycji programu URBACT.
URBACT III przyczyni się do realizacji strategii UE 2020, będzie wspierać miejskich decydentów i praktyków na poziomie unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym poprzez tworzenie sieci tematycznych, budowanie potencjału i kapitalizację dobrych praktyk. Umożliwi miastom współpracę i rozwój zintegrowanych rozwiązań ich lokalnych problemów. W sieci URBACT miasta będą dzielić się doświadczeniem i uczyć się od siebie, wyciągając wnioski i wymieniając się dobrymi praktykami w celu ulepszenia swoich polityk miejskich.
Program będzie podzielony na trzy działania:
TRANSNARODOWE SIECI (Action Plan Network)
BUDOWANIE POTENCJAŁU (Implementation Network)
KAPITALIZACJA I ROZPOWSZECHNIANIE (Transfer Network)
CO DAJE URBACT:
Żeby realizować inwestycje i realizować polityki miejskie musimy przejść 3 etapy:
1. Zdiagnozować, rozpoznać i wiedzieć co się chce zrealizować
2. Rozpoznać i wiedzieć jak to coś zrealizować
3. Zrealizować
Tylko program URBACT III daje możliwości finansowania jakże istotnych, 2 pierwszych punktów. Największą zaletą jest wypracowanie poprzez projekt miękki założeń, analizy i konkretnych rozwiązań do projektów inwestycyjnych (na które można się później starać o finansowanie z innych dostępnych środków UE)
Ponadto, z doświadczeń miast, które realizowały programy URBACT można zaobserwować, że projekt zmienia na korzyść pracowników i podejście do pracy dla miasta. Czym się to charakteryzuje? Tu możemy wyminić kilka bardzo istotnych spraw.
- Ludzie z zagranicy dostrzegają coś czego sami nie dostrzegamy i zadają pytania, których sami byśmy sobie nie zadali (świeże spojrzenie, myślenie „outside the box”).
- zwiększa się współpraca między wydziałami, zmienia mentalność, kwalifikuje kadrę, daje dostęp do licznych kontaktów partnerskich, współpracy i wymiany wiedzy również poza URBACTEM.
- w sposób modelowy i naukowy przygotowuje grunt do zmian infrastrukturalnych (wyniki URBACTU – Lokalne Plany Działania są doskonałym materiałem wyjściowym / bazą do realizacji projektów infrastrukturalnych finansowanych z UE lub środków własnych)
- partycypacyjna forma projektu podczas rozwiązywania danego problemu miejskiego zmusza do dialogu grupy, które bez projektu raczej nie byłyby skłonne lub nie miały czasu porozmawiać przy jednym stole i poszukać wspólnego rozwiązania (np. władze – mieszkańcy – biznes – NGO – instytucje).
Informacje z "Dnia informacjnego URBACT POLSKA" - 6 lutego 2015
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa
Więcej o programie na http://www.urbact.pl/
W roku 2015 ruszą nabory do III edycji programu URBACT.
URBACT III przyczyni się do realizacji strategii UE 2020, będzie wspierać miejskich decydentów i praktyków na poziomie unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym poprzez tworzenie sieci tematycznych, budowanie potencjału i kapitalizację dobrych praktyk. Umożliwi miastom współpracę i rozwój zintegrowanych rozwiązań ich lokalnych problemów. W sieci URBACT miasta będą dzielić się doświadczeniem i uczyć się od siebie, wyciągając wnioski i wymieniając się dobrymi praktykami w celu ulepszenia swoich polityk miejskich.
Program będzie podzielony na trzy działania:
TRANSNARODOWE SIECI (Action Plan Network)
BUDOWANIE POTENCJAŁU (Implementation Network)
KAPITALIZACJA I ROZPOWSZECHNIANIE (Transfer Network)
CO DAJE URBACT:
Żeby realizować inwestycje i realizować polityki miejskie musimy przejść 3 etapy:
1. Zdiagnozować, rozpoznać i wiedzieć co się chce zrealizować
2. Rozpoznać i wiedzieć jak to coś zrealizować
3. Zrealizować
Tylko program URBACT III daje możliwości finansowania jakże istotnych, 2 pierwszych punktów. Największą zaletą jest wypracowanie poprzez projekt miękki założeń, analizy i konkretnych rozwiązań do projektów inwestycyjnych (na które można się później starać o finansowanie z innych dostępnych środków UE)
Ponadto, z doświadczeń miast, które realizowały programy URBACT można zaobserwować, że projekt zmienia na korzyść pracowników i podejście do pracy dla miasta. Czym się to charakteryzuje? Tu możemy wyminić kilka bardzo istotnych spraw.
- Ludzie z zagranicy dostrzegają coś czego sami nie dostrzegamy i zadają pytania, których sami byśmy sobie nie zadali (świeże spojrzenie, myślenie „outside the box”).
- zwiększa się współpraca między wydziałami, zmienia mentalność, kwalifikuje kadrę, daje dostęp do licznych kontaktów partnerskich, współpracy i wymiany wiedzy również poza URBACTEM.
- w sposób modelowy i naukowy przygotowuje grunt do zmian infrastrukturalnych (wyniki URBACTU – Lokalne Plany Działania są doskonałym materiałem wyjściowym / bazą do realizacji projektów infrastrukturalnych finansowanych z UE lub środków własnych)
- partycypacyjna forma projektu podczas rozwiązywania danego problemu miejskiego zmusza do dialogu grupy, które bez projektu raczej nie byłyby skłonne lub nie miały czasu porozmawiać przy jednym stole i poszukać wspólnego rozwiązania (np. władze – mieszkańcy – biznes – NGO – instytucje).
Informacje z "Dnia informacjnego URBACT POLSKA" - 6 lutego 2015
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa
Więcej o programie na http://www.urbact.pl/