Edukacja włączająca w projekcie unijnym.
W dniach 22 – 28 kwietnia Aleksandra Niedźwiedź-Stawarz i Gabriela Pietrzak nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Siemianowicach Śląskich wzięły udział w szkoleniu Special Needs: The Challenge of Inclusion w ramach miedzynarodowego programu Erasmus. Szkolenie odbywało się w uroczej miejscowości Sesimbra w Portugalii.
W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele różnych krajów europejskich m.in. Serbii, Litwy, Niemiec, Polski, Irlandii, Włoch.
Był to bardzo intensywny i ciekawy tydzień. Poznałyśmy system edukacji w Portugalii i w innych krajach europejskich. Mogłyśmy zobaczyć warunki w jakich uczą się portugalskie dzieci, te zdrowe i te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zwiedziliśmy portugalskie szkoły. Jedna z nich szkoła była bardzo duża, ponieważ uczy się w niej ponad 1000 uczniów, część z nich to imigranci pochodzący z Afryki i kolonii portugalskich. Nauczyciel, który nas oprowadzał zajmował się nowoczesnymi technologiami, wspierającymi uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Było to dla nas bardzo ciekawe, co mówił, ponieważ jego praca polegała na zamawianiu sprzętu np.: laptopa, tabletu, specjalnej maszyny do pisania, dla uczniów, którzy tego potrzebują.
Jednym z punktów szkolenia były nowe technologie wspomagające uczniów niepełnosprawnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia pokazały w jak różny sposób można wykorzystać programy komputerowe i internet w pracy z dzieckiem z dysfunkcjami. Dowiedzieliśmy również w jaki sposób wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji włączającej, w nowoczesnej edukacji, kiedy nauczyciel nie uczy, ale jego rolą jest koordynacja pracy zespołów uczniowskich, które same muszą dochodzić do wiedzy.
Kolejny dzień upłynął na wizycie w instytucie CREF w Cerizizimbrze, który zajmuje się szkoleniami nauczycieli oraz edukacją osób dorosłych. Zwiedzaliśmy warsztaty, gdzie dorosłe osoby z niepełnosprawnością mogły przygotowywać się do pracy przy wykonywaniu prostych czynności takich jak: parzenie kawy, pieczenie, prace stolarskie i ślusarskie. Następnie wzięliśmy udział w wykładzie o systemie edukacji w Portugalii i efektach pracy programem TEACCH. Obejrzeliśmy również szkołę w Cerzizzimbrze.
Odwiedziliśmy ośrodek APCAS znajdujący się w Seixal niedaleko Lizbony,, który realizuje projekt, polegający na włączaniu dzieci z dysfunkcjami do zabawy z innymi. Zwiedzaliśmy również Instytut Helen Keller. Jest to szkoła dla dzieci zdrowych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie dla dzieci niewidomych i niesłyszących. Mogliśmy zobaczyć jak wyglądają klasy i sale terapeutyczne.
Szkolenie to nie tylko warsztaty i wykłady, mogliśmy zakosztować wspaniałej portugalskiej kuchni, głównie obfitującej w ryby pod różnymi postaciami, które najczęściej jada się z ziemniakami. Poznaliśmy uroki miasteczek portugalskich, małych uliczek i pięknych aluzji (dekoracje ceramiczne na budynkach, głównie w biało-niebieskich barwach), elementy tamtejszej kultury w postaci Fado. Urzekły na portugalskie krajobrazy.