Debatowali nad Budżetem Obywatelskim 2018
Siemianowiccy aktywiści wraz z urzędnikami debatowali wczoraj (3.11) w Willi Fitznera nad kształtem Budżetu Obywatelskiego na 2018 rok. Po prezentacji, na której pracownicy magistratu podsumowali, zakończoną raptem przed miesiącem, tegoroczną edycję budżetu obywatelskiego i zaprezentowali proponowane zmiany, odbyła się merytoryczna dyskusja. Podczas niej mieszkańcy Siemianowic przedstawiali swoje uwagi i wnioski oraz wysuwali swoje postulaty zmian na przyszłość. Wszystkie one zostały skrupulatnie zanotowane i prezentujemy je poniżej.
Najbardziej jednak cieszy fakt, że w spotkaniu uczestniczyli także najmłodsi mieszkańcy naszego miasta. To dla nich przecież został w tym roku wprowadzony, cieszący się sporym powodzeniem, Młodzieżowy Budżet Obywatelski, który będzie kontynuowany w latach następnych. Ich zaangażowanie w kształtowanie swojego najbliższego otoczenia napawa optymizmem i rodzi nadzieję, że za kilka lat w Siemianowicach Śląskich będziemy mieli w pełni obywatelskie społeczeństwo.
Następne spotkanie dotyczące przyszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego odbędzie się pod koniec listopada o czym jeszcze poinformujemy.
Wnioski zgłoszone przez uczestników:
1. Jolanta Przykuta:
- trudności z wyceną planowanej inwestycji, zwiększenie ilości pozycji w cenniku, który ma pomóc mieszkańcom w szacowaniu wartości swojego projektu,
- wkładka do gazety lub specjalny numer gazety poświęcony wszystkim projektom poddanym pod głosowanie mieszkańców,
- wyznaczenie terenów, na których mieszkańcy mogliby planować inwestycje,
- zbyt duża ilość projektów zgłoszonych na budowę parkingów i remonty dróg, tego typu inwestycje powinny być realizowane ze środków gminy przeznaczonych na inwestycje,
- zbyt dużo projektów na budowę placów zabaw i słowni na wolnym powietrzu, ograniczenie liczby takich projektów,
- brak tablic informacyjnych w dzielnicach, które miałby służyć jako punkt informacyjny dla mieszkańców,
- włączenie zarządców nieruchomości będących wspólnotami mieszkaniowymi do kampanii informacyjnej (łatwiejszy dostęp do informacji o BO dla mieszkańców).
- wykorzystanie studentów architektury i budownictwa do projektowania inwestycji zgłoszonych przez mieszkańców, ogłoszenie konkursu na najlepszy projekt wśród studentów.
2. Janusz Ławecki:
- trudności z wyceną planowanej inwestycji, inne są ceny na portalu aukcyjnym, inne podczas weryfikacji wniosków,
- utworzenie miejskiego forum dyskusyjnego (ten wniosek pojawił się już na spotkaniu prezydenta miasta z mieszkańcami w Michałkowicach), sprawdzić czy jest to możliwe, jakie byłyby koszty tego, w jaki sposób byłoby to forum moderowane,
- co dzieje się z resztą pieniędzy pozostałą po wykonaniu danego projektu,
- wprowadzenie obowiązku uzgadniania projektu z wnioskodawcą,
- wprowadzenie „elementu społecznego” podczas weryfikacji wniosków, stworzenie możliwości uczestniczenia przedstawicieli mieszkańców podczas weryfikacji wniosków,
- rozważenie wyłączenia z zespołu ds. BO Jakuba Nowaka ze względu na jego działalność polityczną,
- udostępnienie wnioskodawcom programów do tworzenia wizualizacji projektów,
- przyznanie inicjatywy uchwałodawczej mieszkańcom (prawo do przedstawiania projektów uchwał),
- oddanie do użytku obiektu zrealizowanego w ramach BO połączone z festynem.
3. Izabela Rajzer-Wysocka:
- trudności z wyceną planowanej inwestycji, zwiększenie ilości pozycji w cenniku, który ma pomóc mieszkańcom w szacowaniu wartości swojego projektu, brak wyceny 1 miejsca parkingowego,
- wkładka do gazety lub specjalny numer gazety poświęcony wszystkim projektom poddanym pod głosowanie mieszkańców,
- zamieszczenie szczegółowych informacji o złożonych projektach na stronie internetowej poświęconej BO,
4. Joanna Szafarczyk:
- drukowanie przez UM 1 dużego plakatu ze wszystkimi projektami w każdym obszarze, takie plakaty byłyby eksponowane w bibliotekach czy punktach usługowych,
- brak tablic informacyjnych w budynkach komunalnych,
- przyłączenie ul. Oświęcimskiej do oś. Robotniczego w ramach podziału obszarów.
5. Krzysztof Domżoł:
- pytał, czy w głosowaniu elektronicznym wymagana będzie zgoda rodziców/opiekunów (skierować zapytanie do prawników).
6. Henryk Bazan:
- uważa, że lepsze jest głosowanie za pomocą karty papierowej.
7. Norbert Szolc:
- rozważenie wprowadzenia weryfikacji telefonicznej oddanych głosów.
8. Zenon Zacharzewski:
- zgłosił obawę podawania numeru PESEL podczas głosowania.
9. Joanna Ławecka:
- duży bilboard informacyjny w dzielnicach.
Wnioski pozostałych uczestników:
- w przypadku głosowania mobilnego dla seniorów poinformować mieszkańców (np. poprzez plakaty w klatkach schodowych czy w gazecie) o terminie możliwości oddania głosu,
- wprowadzenie dodatkowej weryfikacji podczas głosowania przez podanie imienia matki,
- organizacja spotkań lub festynów w dzielnicach/obszarach po to, by wnioskodawcy mogli przedstawić mieszkańcom swoje projekty i zachęcić do głosowania.