ABC konsumenta
Każdego dnia, choć się nad tym wcale nie zastanawiamy, zawieramy jako konsumenci umowy.
Za konsumenta zgodnie z Kodeksem cywilnym uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zakup gazety czy telewizora to zawarcie umowy między sprzedawcą a konsumentem. Prawa i obowiązki stron takiej umowy zostały określone przez przepisy prawa. Sprzedawca odpowiada przed nami, że ser nadaje się do jedzenia a lodówka chłodzi.
Co w sytuacji gdy Pan Kowalski zakupił żelazko w sklepie i …:
- chce złożyć reklamację bo towar nie posiada właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć (np. nie prasuje) ale nie posiada paragonu;
Najczęściej pisemnym potwierdzeniem zawarcia umowy jest paragon. Sprzedawca pracujący na kasach fiskalnych obowiązany jest wydać go konsumentowi w chwili otrzymania należności za zakupiony towar. W innych okolicznościach przez prowadzącego działalność gospodarczą, na życzenie konsumenta winien być wystawiony dokument sprzedaży, który zawierać będzie dane sprzedawcy, datę sprzedaży, określenie towaru, jego ilość i cenę. Z ustaleń ustnych, jak wiadomo, dużo łatwiej się wycofać i dużo trudniej udowodnić, że w ogóle miały miejsce.
Paragon fiskalny jest tylko jednym z dowodów na to, że doszło do transakcji. Dokonanie zakupu może więc udowodnić okazując sprzedawcy pokwitowanie transakcji z terminala kart płatniczych, wyciąg z konta, fakturę VAT, czy też kartę gwarancyjną podpisaną przez punkt sprzedaży. Dowodem zakupu mogą być nawet relacje osób, które towarzyszyły mu podczas zakupu.
Ważne: Brak paragonu nie może być przyczyną nieprzyjęcia reklamacji czy też jej odrzucenia przez sprzedawcę. Powstanie jedynie trudność w udowodnieniu sprzedawcy, że dany towar został właśnie u niego zakupiony.
- jakie żądanie reklamacyjne może zgłosić sprzedawcy;
Na podstawie przepisów o rękojmi (zawartych w Kodeksie cywilnym) odpowiedzialność za wady ponosi sprzedawca. Dla reklamującego nie ma wtedy znaczenia kto jest producentem, gdzie mieści się serwis i czy posiada kartę gwarancyjną).
W przypadku wykrycia niezgodności towaru z umową (wady) jest obowiązany zawiadomić sprzedawcę o tym fakcie oraz przedstawić żądanie:
- obniżenia ceny; obniżenie ceny powinno odzwierciedlać rzeczywiste obniżenie wartości sprzedanej rzeczy;
- usunięcia wady np. poprzez naprawę rzeczy;
- wymiany rzeczy na wolną od wad;
- może odstąpić od umowy ale tylko gdy wada jest istotna.
Ważne: Sposób reklamacji wybiera kupujący.
- chce zwrócić sprzedawcy towar bo rozmyślił się;
Nie będzie mógł go zwrócić ani wymienić na inną rzecz bez dobrowolnej zgody sprzedawcy. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć tego towaru jeśli z nim nie ustalił indywidualnie, że będzie mógł dokonać zwrotu, jeżeli np. nie będzie on miał najmniejszych śladów użytkowania (potwierdzenie takie należy uzyskać najlepiej na piśmie).
Sprzedawca może zdecydować, że będzie przyjmował zwroty towarów na ustalonych przez siebie zasadach, regulaminach. Sklepy dowolnie ustalają zarówno formę jak i terminy zwrotów czy też wymiany towaru. Jest to jednak dobrowolna praktyka, która nie wynika z przepisów prawa.
Ważne: Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć towaru pełnowartościowego i zgodnego z umową i dokonać zwrotu jego wartości. Przyjęcie towaru zależy od jego dobrej woli.