Z Bytkowa do Katowic tramwajem? Całkiem możliwe
Powstała w 1898 roku linia tramwajowa nr 13, łącząca Katowice z Siemianowicami, rozpoczęła epokę tramwajów elektrycznych na Górnym Śląsku.
Koncepcje dotyczące transportu tramwajowego zmieniały się na przestrzeni lat. W styczniu 2009 roku zlikwidowano linię tramwajową nr 12, kursującą z pl. Alfreda (na granicy Siemianowic Śląskich i Katowic), do pl. Hutników w Chorzowie. Przypomnieć należy, że sama likwidacja wraz z ówczesną organizacją komunikacji zastępczej, spotkały się z dużym niezadowoleniem mieszkańców obu miast. W miejscu linii, wzdłuż granicy Parku Śląskiego i Siemianowic Śląskich wybudowano odcinek ścieżki rowerowej. Czy decyzja ówczesnych prezydentów miast dotycząca likwidacji była słuszna? Zdania wśród mieszkańców do dzisiaj są podzielone.
Obecnie transport tramwajowy urósł do rangi jednego z najbardziej nowoczesnych i ekologicznych środków transportu miejskiego. Budowane obecnie nowoczesne linie tramwajowe gwarantują ponadto wysoki komfort podróżowania oraz cichą, nieuciążliwą eksploatację. Dlatego właśnie od kilku lat trwają rozmowy prezydenta miasta Rafała Piecha ze Spółką Tramwaje Śląskie.
Z początkiem kwietnia w swoim piśmie Spółka Akcyjna Tramwaje Śląskie poinformowała, że po dokonaniu analizy potrzeb w zakresie modernizacji istniejącej infrastruktury, jak również działań związanych z rozwojem sieci tramwajowej, które mogłyby zostać ujęte w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027, spółka podjęła decyzję o pracach koncepcyjnych i projektowych, polegających na budowie w naszym mieście nowej linii tramwajowej. Jej planowana trasa miałaby prowadzić z ul. Katowickiej, po nasypie kolejowym dawnej kolei wąskotorowej, do skrzyżowania z ul. Kapicy i dalej wzdłuż tej ulicy do os. Młodych. Takie rozwiązanie umożliwiłoby mieszkańcom Siemianowic bezpośrednie dotarcie do Katowic, z uniknięciem coraz częściej tworzących się korków.
Należy zaznaczyć, że ostateczny zakres projektu zostanie określony po pozyskaniu opinii wszystkich zainteresowanych miast oraz uzgodnieniu z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, a jego realizacja uzależniona będzie od możliwości finansowych Spółki oraz pozyskanego ze środków Unii Europejskiej dofinansowania. Szacunkowy koszt związany z powstaniem nowej linii to ok. 37 milionów złotych.